Logo van Storm Before Supper, een 3D-game ontwikkeld voor de Brackeys Game Jam 2024.2

Storm Before Supper

Een 3D-game gespeeld vanuit een 2D-perspectief,
waarin je binnen een beperkte tijd probeert een zo hoog mogelijke score te behalen.
Dit spel is gemaakt als inzending voor de Brackeys Game Jam 2024.2.

Project Overzicht

Voor een gamejam hebben we in zeven dagen een spel van begin tot einde ontwikkeld. Het thema van de gamejam was "Calm before the storm". Ons doel was een simpele, maar verslavende mini-game met een focus op core features zoals een score- en high score-systeem, en een dynamisch weersysteem. Tijdens de ontwikkeling hebben we een aantal uitdagingen overwonnen. Zo was de tijdsdruk groot en moesten we kritisch prioriteren. We besloten ons te richten op de gameplayloop en gebruikten Unity om snel een prototype te bouwen. Een groot probleem dat we tegenkwamen was dat we na één dag van concept zijn veranderd omdat we beiden geen goed gevoel hadden bij dat eerste spelidee. Dit heeft ons gedwongen om snel een nieuw idee uit te werken en de prioriteiten opnieuw te bepalen. Daarnaast hebben we met ons weersysteem gezorgd voor extra visuele dynamiek, wat de gameplay levendiger maakte. Door deze ervaring hebben we geleerd effectief samen te werken onder tijdsdruk.  Ons spel werd goed ontvangen omdat het kort, leuk en vrij van bugs was, en natuurlijk vanwege de dansende kabouter waar iedereen wild van was. We zijn trots op wat we in zo’n korte tijd hebben bereikt.

Belangrijkste Kenmerken

  • Weersysteem: Tijdens de ontwikkeling hebben we een dynamisch weersysteem geïmplementeerd, dat de gameplay levendiger en visueel aantrekkelijker maakt. Het systeem zorgt ervoor dat het spel begint met goed weer, maar tegen het einde begint het heftig te stormen.
  • Score systeem: Elk stuk voedsel heeft een score aan zich gelinkt met behulp van scriptable objects, waardoor we met weinig code alle voedsel items konden voorzien van hun eigen score punten.
  • Highscore systeem: De highscores worden lokaal opgeslagen, zodat spelers hun vijf beste prestaties steeds kunnen terugzien en proberen te verbeteren. Dit stimuleert competitieve gameplay en maakt het spel verslavend.

Mijn Rol in het Project

Tijdens de ontwikkeling van "Storm Before Supper" heb ik me volledig gericht op de gameplay. Ik heb alle code geschreven, inclusief de logica voor het weer-, score- en highscore-systeem. De gebruikersinterface heb ik helemaal zelf toegevoegd aan het spel, zodat alles duidelijk en soepel werkt voor de speler. Dit omvatte onder andere de scoreweergave, timers en verschillende menu's. Daarnaast heb ik de sfeer van het spel versterkt door achtergrondmuziek en geluidseffecten toe te voegen, wat ervoor zorgde dat de gameplay echt tot leven kwam.

Gebruikte Technologieën

  • Unity: Gebruikt als game-engine voor het maken van zowel de visuele elementen als de game-logica.
  • Blender: Gebruikt voor het maken van 3D-modellen die in het spel werden gebruikt.
  • Mixamo: Gebruikt voor het animeren van de gnome.
  • Git: Versiebeheer om samen te werken en veranderingen in de code bij te houden.

Bekijk het Project

Github Itch.io